NL
Al honderden jaren
lang wordt er in onze streken, België en Nederland,
ambachtelijk geschilderd op glas dat daarna 'gebrand'
wordt en in loodstrips gezet, het gebrandschilderde
loodglasraam. De kwaliteit van ons glazen erfgoed is
uniek, vele glasschilders en glazeniers werkten al
sinds de vroege middeleeuwen aan het opbouwen van een
waardevol en artistiek hoogstaand cultureel erfgoed.
De kwantiteit is helaas minder; door oorlogen,
vernielingen en roofzucht is er heel veel verloren
gegaan van dit zo fragiele materiaal.
De glas conservator-restaurateur zorgt voor het
onderhouden en voor het behoud of conservatie van dit
kleurige erfgoed. Dit doet hij of zij met respect voor
de culturele en de historische waarde en betekenis,
met minimale interventies en altijd reversibel, wat
betekent dat het originele materiaal maximaal behouden
moet blijven en dat alle gedane ingrepen ontdaan
moeten kunnen worden. Daarnaast zijn ook het
esthetische en het artistieke element van groot
belang. Mijn master in de beeldende kunsten die ik in
1984 behaalde, komt mij hierin dagelijks zeer goed van
pas.
Een restauratie van een glasraam is iets anders dan
het maken van een nieuw glasraam of creatie: behalve
een gedegen ambachtelijke vakkennis, artistieke
integriteit en kennis van de historische waarde moet
men ook over een gezonde dosis inventiviteit en
creativiteit beschikken.
In 2016 kreeg ik de erkenning van gecertifieerd
ambachtsvrouw van de Commissie Ambachtslieden van de
FOD Economie, een erkenning van authentiek vakmanschap
en gedegen handwerk, een hele eer. Daarnaast volgde ik
zes jaar lang de opleiding kunstambachten glas in lood
en behaalde in 2018 mijn getuigschrift
restauratie-conservatie aan de academie van
Beeldende Kunsten in Anderlecht. In 2020 volgde,
ondanks de corona, ook mijn getuigschrift vrije
glaskunsten.
Met grote bewondering voor de zovele bijzondere
glasvensters en glasschilders uit deze streken, geniet
ik elke dag weer van dit bijzondere en betoverende
werk. En
zoals heel, lang geleden, in de verre en verdwenen
middeleeuwen, laat het weer in ere herstelde erfgoed
ons dan toe, het kleurige en fonkelende glazen
verhaal te lezen en te bewonderen.
FR
Dans nos régions, la Belgique et le Pays-Bas, il existe
depuis des centaines d’années une métier artisanale et
artistique d'un très haute qualité: la peinture sur
verre. Les pièces de verre peint qui sont cuite au
four a haute température et ensuite montée dans une
réseau de plomb. La qualité de notre patrimoine
verrier est extrêmement riche; de nombreux peintres et
verriers travaillent depuis le début du Moyen Age à la
construction d'un patrimoine non seulement
culturellement précieux mais aussi artistiquement très
élevée. La quantité est malheureusement moindre;
par les guerres, des destructions
et des pillages, une grande partie de ce
matériel si fragile a été perdue.
Le conservateur-restaurateur de verre s'occupe de
l'entretien et de la préservation ou de la
conservation de ce patrimoine coloré. Il le fait
dans le respect de la valeur et du sens culturel
et historique, avec une intervention minimale et
toujours réversible, ce qui signifie que le
matériel original doit être conservée au maximum
et que toutes les interventions faites, doivent
être réalisées avec humilité. En outre, les
éléments esthétiques et artistiques revêtent
également une grande importance. Ma maîtrise en
arts visuels, que j'ai obtenue en 1986, m'est
d'une grande utilité au quotidien.
La restauration implique, en plus de connaissances
artisanales approfondies, intégrité artistique et la
connaissance de la valeur historique; elle requiert
aussi une bonne dose d'inventivité et de créativité.
En 2016, j'ai reçu le
certificat de femme artisan délivré par le Comité des
artisans de l'économie FPS, une reconnaissance de
l'artisanat authentique et de l'artisanat minutieux,
un grand honneur. De plus, en 2018, j'ai obtenu mon
certificat d'artisanat restaurateur-conservateur en
vitraux à l'Académie des Arts Anderlecht section
Métiers d'art. En 2020, malgré la corona, mon
certificat d'art du verre libre a également suivi.
Avec une grande admiration pour tant de vitraux
magnifiques et de peintres verriers de ces régions,
j'apprécie chaque jour ce travail spécial et
enchanteur. Et comme il y a très, très longtemps, au
Moyen Age lointain et disparu, le patrimoine
restauré nous permet à nouveau de lire et d'admirer
l'histoire de ces verres colorés et
étincelant.
|